9. února 2016

Dortmund for Aliens: Welcome to Dortmund!

Začátek je vždycky o tom prošlapat si alespoň nějaké cestičky aby člověk získal alespoň nějakou pevnou půdu pod nohama. Samozřejmě je to také o poznání nových lidí, míst a prostředí. Postřehy a příběhy z prvního měsíce pobytu jsou shrnuty níž:
Phoenix See, jedno (z mála) pěkných míst na procházku v Dortmundu
- Jakmile jsem dorazil na hotel, hned jsem se vydal "na průzkum" a taky na nákup večeře. Byla neděle večer, počasí nic moc a tak bylo město docela liduprázdné. Když už jsem se blížil k samotnému centru, zastavil mě němec s kyblíkem a stěrkama na umývání oken. Jestli bych mu prý nedal euro na vlak... Co? Němec žebrá euro od čecha? Protože ale nésu žádné vobyčejné čech, ale moravák, sám jsem si vydělával s kyblíkem a stěrkama a chlapík vypadal jinak docela normálně, euro jsem mu dal a s hrdým pocitem sponzora německého obyvatelstva jsem pokračoval do města.

-Prošel jsem se městem s plánem si cestou zpět nakoupit - hned vedle hotelu je REWE. Jenže jsem nějak nebyl schopen najít vchod. Sice to svítilo, ale všude zaryglované. Prozkoumal jsem i podzemní garáž a teprve pak mi to došlo - v neděli v německu... Našel jsem nejbližší kebab a zaplul tam a lámanou němčinou jsem si zakoupil svůj první (a jistě ne poslední) pravý Dortmundský kebab a jeden lahvový Altbier.

- V práci mám kolegu číňana - opravdového z číny, ne nějaký poněmčený fejk. Říkáme mu Sam v rámci zjednodušení situace. Během úvodního seznamování padla samozřejmě také otázka:
S: "...where are you from?"
Br: "czech republic" ¨
S: ".....sorry?"
Br: "czech republic... it's a small country"
S: "ok, is it in europe?"
Br: "Yes! I will show you it in map..."
S: "ok, thanks and do you know where China is?"
Br: "...well, ... it is quite difficult to miss such country... :-)"

- V prvním volném víkendu jsem se vydal poflakovat po městě a co jsem neuviděl - výstava o pivu. To je něco pro mě! Šel jsem tam a nenechal jsem se odradit ani tím, že všechno je v němčině. Během výstavy slibovali ochutnávky piva - skvělé, investice 6 eur se mi vrátí. Po projití prvních dvou sálů zjišťuji, že výstava není ani tak o pivu, jako o umění s pivní tematikou... no ok, tak hledám ochutnávku. Dostanu 2 dl (slovy dvěstěmililitrů) piva. Žádost o přídavek neúspěšná. No co, bylo dobré.

V popředí jediný zástupce českých piv...

- Jelikož byl Dortmund v minulém století největším výrobcem piva minimálně v německu, všichni místní považují Dortmund za pivní město. Na otázku co je tady za pivovary odpovídají ve smyslu:
"...velký pivovar byl v U hausu, další tam co je teď ta nákupní galerie a pak asi ještě  10 dalších..."
"aha... a co je tady teď?"
"no,...  teď už nic moc..."
"aha..."
Prvotní zklamání však lehce zahojil nález minipivovaru Hoevels, který vaří pivo přímo v hospodě a je opravdu lahodné. Bohužel docela drahé. Když jsem tam přišel, chtěl jsem
"ein gross bier, bitte"
"0,3 oder 0,5?"
"???????? gross!"
Já jim dám pivní město!


- Další střetnutí s číňanem. Nějak mu nešel nabít mobil... ptám se co má za operátora
S: "dža"
Br: "dža? I do not know that...."
S: "It is like everywhere in the shop - dža... džej ej..."
... chvíle přemýšlení...
Br: "achso! you mean JA!"

- Další můj poznatek je, že němci divně zdraví. Ve škole jsme se učili Guten Tag a Auf Wiedersehen, a hotovo. A zrovna to jsem ještě neslyšel. Co jsem však slyšel:
"Moin" (výslovnost jako když v tom vtipu učíte psa mňoukat tím, že ho zmrazíte a přeříznete na cirkulárce). Nepoužívají to všichni, jen někteří a číňan - tomu jde mňoukání taky dobře.
"Schoene Feierabend" - to mě šokovalo, protože byla středa a žádnou oslavy jsem nechystal... když jsem to ale slyšel po několikáté pochopil jsem, že to tak neberou...
"bis bald" a když je jasné, že to bald bude zítra tak "bis morgen"
"Schoene Wochenende" - to je celkem sympatické, ale hodně to slýchám v sobotu večer při nákupu, kdy to pro mě vyznívá spíš jako "víkend už je skoro v pr... že? haha :-) "

- Němci jsou vynalézaví. Ve městě Wuppertal, které bylo jedním z prvních opravdu průmyslových měst a táhne se jako dlouhá nudle podél říčky Wupper, najednou zjistili, že se nemají jak dostat z jednoho konce na druhý (protože na obou březích říčky jsou továrny). A tak vymysleli skvělé řešení. Nad říčkou postavili konstrukci, podvozek z "šaliny" přišroubovali na střechu a celou tu věc zavěsili na konstrukci. Mají tak světový unikát zavěšený vlak, který funguje jako hlavní tepna MHD a při dojezdu do zastávky se žertovně pohupuje. Je to zážitek!
Šalina ve Wuppertalu

Zvrchu: Vlak, šalina, auta, řeka
- Němci velice prožívají masopustní karnevaly. V Bavorsku a na jihu tomu říkají Fashing, tady prostě Karneval. Podrobnější popis třeba ZDE od Linďáče. Přímo v Dortmundu se moc neslaví, ale čím blíže k Rýnu, tím víc. Nejvíc pak v Kolíně. Jelikož jsem bohužel neměl možnost se zúčastnit během týdne rozhodl jsem se zajet se o víkendu podívat do Dusseldorfu. Dostal jsem varování, že to bude šílené, ale ve skutečnosti to bylo ještě o trochu šílenější. Sympatické na tom bylo, že slavili všichni od cca 3 měsíců věku do 90 let. Bílí, černí, staří, mladí, germánští, šikmoocí, všichni. Neuvěřitelná směsice lidí navlečených do všelijakých oblečků - oblíbený motiv byl kráva a policajt. Vlastně je to super myšlenka, protože když už člověk vypadá jak pošuk, tak se i může chovat jako pošuk a všechno ladí. A vlastně se tak nechová on, ale ta kráva nebo ten policajt.
Kolem sedmé večer, kdy už jsem náměstím procházel po vrstvě střepů z rozbitých lahví jsem naznal že je čas jet. Ale byl to rozhodně pozitivní zážitek.
Pivní stan ve tři odpoledne

Tímto prozatím končím, ostatní zážitky snad někdy večer u píva :-)
A na závěr, jedna kýčovvitá z Dusseldorfu.


Žádné komentáře:

Okomentovat