10. dubna 2016

Dortmund for Aliens: Všední dny a nevšední jaro

Čas postoupil a všichni nedočkavě očekávají jaro. Očekávám ho i já, ačkoliv ho nemůžu plně využít jako kdybych byl doma, ale přecijen prosluněný den s teplotou kolem 20°C přidá trochu optimismu.
Krom několika jarních postřehů tentokrát také pár příhod všedního dne.



- Velikonoce jsme prožili v Jizerkách a byla to první letošní opravdová ochutnávka jara. První posezení s pívem na slunku, první buřty na ohni....
I cesta SA do Vídně měla tentokrát zvláštní kouzlo. Byl to krásný slunečný den a do přes Dunaj jsme přejížděli se západem slunce. Nádhera. Typický obrázek začátku dovolené. Jediná chyba byla v tom, že to tentokrát nebyl začátek dovolené, ale konec. Cítil jsem smíšené pocity. Pocity se vyjasnili po výstupu z letadla v Dusseldorfu - jemné mrholení a teplota standartních 10°C. Celé mě to připadalo jako by mě Porýní zdravilo s jeho typickým škodolibým úsměvem "welcome home my dear...".

- Cestou z letiště jsem také zažil první zpoždění vlaku za můj pobyt v Německu. Bylo to zpoždění 5 min a zjistil jsem ho když jsem na nástupiště doběhl 2 min po řádném odjezdu. Takže super. To asi na mě bylo Porýní milostivé abych na něj po tom všem nezanevřel.

- První opravdu krásný den byl sobota 2.4.2016. Všechny to vytáhlo z domů a bytů jako by tam vybuchla nějaká bomba a nebylo se možné tam vrátit před západem slunce. Jindy pustý a trochu smutný park byl teď plný lidí, slunce a života. Byla to přehlídka opravdu všech aktivit co lze v parku provozovat. Kromě klasického grilování, popíjení piva a kopání s balonem jsem potkal: skupinu hrající hakis, skupinu žonglující, skupinu tancující hip-hop, skupinu se slack-line, skupinu kouřící trávu, skupinu hrající bedminton, skupinu hrající na kytary, skupinu pozorující ptáky, skupinu se psy, skupinu s dětmi, skupinu pozorující ostatní skupiny a dalo by se pokračovat ještě hodně dlouho...

- Náš vedoucí engineer byl tak laskavý že nám nabídl že můžeme v neděli udělat nějaký společný cyklovýlet.Vzhledem k počasí jsem se rozhodl vyrazit na malý testovací okruh již v sobotu. Kolo jsem si půjčil v samoobslužné půjčovně (next bike) a byl to čistokrevný městský stroj. Kromě odlišností patrných na první pohled mě překvapila přední brzda vpravo a zadní brzda šlápnutím dozadu jako na mém BMX před dvaceti lety. Záhy jsem však pochopil proč to tak je. Jelikož městská cyklistika není sport ale způsob dopravy, je třeba během jízdy zvládnout spoustu dalších úkonů. K nejčastějším patří telefonování, psaní SMS a stravování. Na městském kole to ze zvládnout aniž by člověk ztratil plnou kontrolu nad ovládáním kola. Vyžaduje to však trochu cviku. Já jsem partně začal moc zprudka, protože mě na křižovatce vypadl telefon z ruky a samozřejmě tak šikovně že jsem ho pak ještě přejel. Telefon své přejetí nesl docela těžce a přestal reagovat. Smůla. O to větší, že na vrácení kola je potřeba aplikace v telefonu...

- Nedělní cyklovýlet byl pak znovu malou ochutnávkou jara. Zase se ukázalo, že když je teplý slunečný den (a obzvlášť když je to jeden z prvních) je hezky všude. Náš výlet byl naplánovaný kolem řeky Ruhr jižně od Dortmundu, která dala jméno oblasti Ruhrgebiet. Začali jsme v městečku Hagen-Vorhalle a vydali se po proudu Ruhru. Hned na začátku jsou dvě jezera sloužící jako zdroj pitné vody a energie (Hengsteysee a Harkotsee). Dále po proudu poblíž vesničky Herbede je možné využít zdarma malý "trajekt" který vozí turisty z jedná strany řeky na druhou.  Po několika dalších kilometrech jsme dojeli k dalšímu jezeru - Kemnader see, které je nejmladší ze šesti Ruhrských jezer, bylo zbudováno až v roce 1979 a to za účelem rekreace. Podél jezera tak vede hned několik asfaltových stezek z nichž jedna je určena pro pěší, jedna pro in-line a jedna pro kola. Cílem naší cesty bylo železniční muzeum poblíž města Bochum kde lze vidět spoustu historických kousků, hlavně parních lokomotiv a mimo jiné vlak z předválečných let, který využívali hlavně slavné německé osobnosti včetně Hitlera a několika prezidentů. Z železničního muzea zpět do Hagen-Vorhalle jsme absolvovali tematicky - historickým vlakem taženým parní lokomotivou. Výhled na průmyslové komplexy a občasným závan kouře a zápachu spáleného uhlí celkem věrohodně navozuje atmosféru doby, kdy tento průmyslový region zažíval svou největší slávu.

- Po třech měsících už jsem dospěl k velice efektivnímu postupu při vaření večeří. Protože se to někomu v podobné situaci může hodit, rád se podělím. Postup je zhruba následující:
1) Zkontroluj zda zbytky oleje na pánvičce nezapáchají. Pokud ne, přidej trochu nového a rozehřej pánev.
2) Nakrájej cca kilo cibule na nudličky (klasické kostičky jsou pracné a žádný benefit jsem neobjevil) a dej je pražit na pánev
3) Promysli co budeš vlastně vařit (jen zhruba, tzn. těstoviny, rýže nebo brambory?) a dej vařit přílohu.
4) Prozkoumej co je v ledničce. Zde se plně využije základní filozofie tohoto postupu že smícháním dobrých věcí nemůže vzniknout věc špatná. Jestliže objevíš něco co se hodí, nakrájej to a přidej na pánev. Jestliže objevíš něco u čeho si nejseš jist, nákrájej to a přidej na pánev. Jestliže objevíš něco co se nehodí, nakrájej to najemno a přidej na pánev.
5) Plísňové sýry typu Brie a Camembert jsou jediná vyjímka. Jelich konzistence neumožňuje efektivní pražení na pánvi.
6) Jestliže v ledničce nic není, zkountroluj zda máš banán. Pokud ne, vyndej z ledničky máslo. (Tento krok může být pro začátek neprůhledný - vychází z myšlenky že pokud k cibuli nic nepřidám, bude potřeba se něčím dojíst. Dobře poslouží banán a pokud není, pak nezbývá než si namazat chleba s máslem a něčím.)
7) Přidej přiměřené množství sojové omáčky a zamíchej. Přidej ještě trochu sojové omáčky a znovu zamíchej.
8) Při následném míchání a pražení je dobré směsi přiřadit nějaký název (jako základní názvy se osvědčilo "čínská směs s těstovinami", "čínská směs s rýží" a "čínská směs s bramborem", případně slovo "čínská" nahradit libovolným jiným slovem)
9) Jestliže výsledná směs nemá žádnou chuť, jemně ji osol. Jestliže je výsledná chuť nepřijatelná, osol výrazně.
10) Při jídle je dobré se něčím zabavit - např typicky sledováním filmu nebo nákupy na internetu aby nebyl moc čas sledovat vzhled a chuť pokrmu. Po skonzumování pokrmu vypij cca 3 dl piva na ex. tím je zaručený výsledný dobrý dojem z večeře.
11) Z talíře vyškrábej co nejvíce zbytků jídla. Tím je připraven na další použití. Pánvičku nech pouze vychladnout, její kontrola je provedena vždy na začátku vaření.

Žádné komentáře:

Okomentovat